Nikon Imaging | Україна | Європа

5 простих рекомендацій щодо композиції знімка

Навіть якщо ви цього не усвідомлюєте, під час кожної зйомки вам доводиться приймати рішення щодо композиції. Простими словами, обираючи композицію, ви створюєте кадр для майбутнього знімка. Про композицію написано багато книг. І хоча кадри кожного фотографа унікальні, існують певні загальні рекомендації, які допоможуть вам зробити свої знімки більш цікавими та захопливими.

Правило третин

Правило третин – це спосіб розмітки, який допомагає максимально вигідно продемонструвати обраний об’єкт.

Коли ви дивитесь у видошукач або на екран РК-дисплея фотокамери, можна подумки накреслити на кадрі сітку, схожу на решітку для гри в хрестики-нулики. Сітка складається з чотирьох ліній і розділяє зображення на дев’ять квадратів.

Зауважте, що в меню деяких фотокамер Nikon навіть є опція, яка дає змогу ввімкнути лінії сітки на видошукачі (або екрані). Ці лінії сітки допомагають вам створити кадр і не відображаються на фінальному знімку.

Зверніть увагу на місця перетину ліній. Відповідно до правила третин, саме в цих точках перетину краще розмістити найважливіші елементи композиції. Зазвичай це забезпечує динамічніше й цікавіше зображення.

Об’єкт не обов’язково розміщувати точно на перетині (також відомому як "точка сили"). Достатньо розмістити його поблизу перетину, щоб створити динамічне гарно скомпоноване зображення. Спробуйте кілька різних варіантів композиції, щоб знайти оптимальний.

Ці ж лінії сітки допоможуть вам вирівняти рівень горизонту та вертикальні елементи на знімку.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D4, об’єктив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1600 с, f/4, ISO 200, центрально-зважене вимірювання, пріоритет діафрагми.

Тут показано накладання сітки на зображення двох крячок-інка: їхні голови розміщено на перетині ліній відповідно до правила третин.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D4, об’єктив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1600 с, f/4, ISO 200, центрально-зважене вимірювання, пріоритет діафрагми.

Це зображення двох крячок-інка в зоопарку дає приклад ефективного застосування правила третин.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D4, об’єктив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 с, f/4, ISO 200, центрально-зважене вимірювання, пріоритет діафрагми.

Тут показано розташування об’єкта відносно ліній сітки відповідно до правила третин.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D4, об’єктив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 с, f/4, ISO 200, центрально-зважене вимірювання, пріоритет діафрагми.

Це зображення жирафа, який сидить на траві в зоопарку, чудово демонструє, як можна створити приємну композицію, використовуючи правило третин.

Розташування лінії горизонту на композиції

Більшість зображень виглядають краще, якщо горизонт розташовано вище або нижче середини кадру, а не прямо по центру. Утім, це правило не стосується зйомки відображень. Тоді доцільно розташувати горизонт по центру, щоб підкреслити однакові елементи вгорі та внизу кадру: у верхній частині – сюжет, а в нижній – його відображення.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D100, об’єктив AF VR Zoom-NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6D ED, 1/5 с, f/22 ISO 200, точкове вимірювання, ручний режим.

Якщо ви фотографуєте пейзаж, розташуйте горизонт ближче до верхнього (як у цьому випадку) або нижнього краю кадру.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D4, об’єктив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 с, f/4, ISO 200, центрально-зважене вимірювання, пріоритет діафрагми.

Зазвичай лінію горизонту потрібно розташовувати ближче до верхнього або нижнього краю кадру, а не просто посередині. Утім, коли ви фотографуєте об’єкти з їх відображеннями, це правило можна порушувати.

Пустий простір у кадрі

Коли ви фотографуєте людей і тварин, найкраще, щоб основна частина кадру була в їхньому полі зору. Якщо знімок показує певну дію, залиште більше простору на тій стороні кадру, куди вона спрямована. Це виглядає природніше, створює відчуття руху та автентичності знімка. Розташуйте об’єкт на зображенні так, щоб у напрямі його погляду було найбільше відкритого простору.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D4, об’єктив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/640 с, f/4, ISO 200, центрально-зважене вимірювання, пріоритет діафрагми.

© Даян Беркенфельд

Тут чорний лебідь на плесі розташований по центру, тому композиція не особливо цікава.

© Даян Беркенфельд

Обітнувши зображення, можна змістити об’єкт у верхню праву частину кадру, щоб створити цікавішу композицію.

На фінальному зображенні лебідь своїм поглядом і напрямком руху спрямовує й погляд глядача. Це приклад ефективного застосування правила про розташування більшої частини відкритого простору перед об’єктом. © Даян Беркенфельд

Напрямні лінії

Коли ви фотографуєте будівлі чи інші об’єкти з виразними лініями, компонуйте зображення так, щоб архітектурні елементи спрямовували погляд глядача. Ці "напрямні лінії" можуть бути головними об’єктами зображення або спрямовувати погляд на певну область знімка – важливу точку фокусування.

Криві також створюють цікаві композиції. Вони привертають увагу глядача до різних частин зображення. Криві можуть бути головним об’єктом або (як і напрямні лінії) підкреслювати ключові елементи.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D100, об’єктив AF-S VR Zoom-NIKKOR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 1/60 с, f/4, ISO 200, центрально-зважене вимірювання, програмний режим.

Це зображення демонструє, як криві лінії об’єкта можуть вести за собою погляд по кадру.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D100, об’єктив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/90 с, f/5, ISO 320, матричне вимірювання, програмний режим.

Це зображення має виразні напрямні лінії, які скеровують погляд із правої частини зображення на ліву, ведучи вглиб приміщення.

Візерунки й текстури

Об’єкти з повторюваними візерунками також можуть цікаво виглядати на знімках. Природні й рукотворні візерунки – це чудова основа для створення ефектної композиції. Роздивіться предмет зйомки, щоб знайти візерунки. Уявімо ящик із яблуками. У ньому начебто немає нічого особливого. Але якщо побудувати композицію на повторюваних формах і кольорах яблук, ви отримаєте цікаве зображення. Також шукайте відмінності у візерунках. Наприклад, на купі червоних яблук може виділятися жовте. У вас вийде зображення із розривом повторюваного візерунка: жовте яблуко створить яскраву точку фокусування.

Текстури також можуть стати окрасою кадру. Наблизьте об’єкт за допомогою масштабування або об’єктива для макрозйомки. Знімаючи візерунки чи текстури, не обов’язково поміщати в кадрі весь об’єкт. Текстури можуть бути м’які, як пір’я птаха, або шорсткі, як потріскана фарба чи деревина.

Наприклад, іржа та полущена фарба на цьому рибальському човні дали основу для цікавого текстурного етюду. Яскраве сонячне світло падає на човен, підкреслюючи текстуру багатьох шарів полущеної фарби й іржі.

© Даян Беркенфельд

Фотокамера D3X, об’єктив AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR, 1/200 с, f/7,1, ISO 160, матричне вимірювання, програмний режим.

Дивіться уважно

Більшість людей не думають про композицію, коли дивляться на знімок. Однак вони вміють розпізнати вдалий знімок, хоч і не зможуть пояснити, чому він вдалий. Щоб покращити свої композиційні навички, порозглядайте роботи фотографів, якими ви захоплюєтеся. Зверніть увагу на те, як вони розташовують об’єкти в кадрі. Подивіться на вибір фону. Подумайте про те, що саме включено в кадр, а що виключено. Далі перегляньте власні знімки та запитайте себе, як можна було б покращити зображення, змінивши композицію.

Ці рекомендації – не більше ніж відправна точка. Пам’ятайте, що на кожне правило є свій виняток. Не бійтеся виходити за прийняті рамки, якщо це допоможе зробити кращий знімок.


Автор тематичної статті та зображень: Даян Беркенфельд.