Nikon Imaging | Україна | Європа

Як фотографувати комах та інших дрібних істот

На нашій планеті мешкає більше мільйона відомих видів комах. Багато цих створінь можна знайти просто за порогом вашого будинку. Між іншим, комахи відносяться до типу членистоногих. Щоб вважатися комахою, істота повинна мати сегментоване тіло, шість ніг, два вусика, складні очі, а іноді й крила. Такі істоти, як павуки та скорпіони, теж відносяться до членистоногих, але комахами не вважаються. Зйомка комах та інших дрібних істот може бути дуже веселою забавою. Достатньо опинитися у власному городі, щоб відкрити новий світ завдяки зйомці великим планом або макрозйомці.

Пропонуємо вашій увазі кілька простих порад для макрозйомки.

Перше основне правило макрозйомки – потрібно наблизитися до об’єкту зйомки. Для зйомки комах потрібен макрооб’єктив, який дасть змогу фокусуватися дуже близько до об’єкту зйомки. Макрооб’єктив (у компанії Nikon їх називають об’єктиви Micro-NIKKOR) дає змогу знімати об’єкти майже натуральної величини.

Вам також знадобиться штатив, щоб стабілізувати камеру, особливо якщо ви використовуєте телеоб’єктив або довгу витримку. Під час зйомки фотокамерою на штативі використовуйте кабель дистанційного спуску затвора. Деякі фотографи також блокують дзеркало на цифровій дзеркальній фотокамері, перш ніж спускати затвор. Це додатково зменшує можливість руху. Якщо у вас немає кабелю дистанційного спуску, можна використовувати замість нього автоспуск фотокамери.

Залежно від того, наскільки близько ви можете підійти, можна заповнити весь кадр тілом комахи або помістити в кадр тільки частину її тіла, наприклад голову та вусики. Будьте обережні, щоб комаха вас не вжалила.

Комахи мають чарівні тіла. Тож однією із цілей макрозйомки природи є демонстрація всіх кольорів і деталей життя комах. Якісна макрозйомка скеровує фокус фотокамери на очі, ноги та тільця комах, а також на їхній крихітний світ. Наприклад, дуже цікаво виглядає знімок павука в павутинні.

Колір фону відіграє важливу роль у композиції. Якщо об’єкт зйомки темного кольору (а такими є більшість комах), світліший фон поза фокусом виділить істоту з навколишнього середовища і зосередить увагу глядачів на ній.

Також для відокремлення комахи від фону можна використовувати невелику глибину різкості. Глибина різкості – це область перед і за об’єктом, яка перебуває у фокусі. Глибина різкості залежить від значення діафрагми. Невелика кількість кроків f, наприклад f/2,8, дасть невелику глибину різкості, яка точно спрямовує фокус на об’єкт зйомки, а фон залишає поза фокусом.

Фотографи природи також застосовують іншу техніку. Вони розташовують фотокамеру так, щоб знімати яскраво освітлений об’єкт на темному фоні. Якщо знімати добре освітлений об’єкт при денному світлі або з використанням заповнюючого спалаху, темний фон буде недоекспоновано і він виглядатиме майже чорним. Цей ефект створює темний, рівний фон, на якому виділяється об’єкт зйомки.

Але якщо об’єкт і фон яскраво освітлені, може бути важко відокремити комаху від її оточення. Якщо позаду об’єкта зйомки помістити шматок тканини або паперу, можна створити портативний студійний фон, на якому комаха виділятиметься і завдяки якому її можна буде відокремити від оточення.

Комахи швидше рухаються в умовах теплої погоди. Тож фотографуйте їх рано вранці або ввечері, коли на вулиці прохолодніше і вони рухаються повільніше. А ще в ці пори доби світло набагато приємніше.

© Крістіна Куртцке

Фотокамера D3S, об’єктив AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000 с, f/5,6, ISO 200, ручний режим експозиції, матричне вимірювання.

© Крістіна Куртцке

Фотокамера D3S, об’єктив AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000 с, f/5,6, ISO 200, ручний режим експозиції, матричне вимірювання. Це той самий знімок бджоли на квітці, що зліва, але обтятий. Хоча ви можете повністю компонувати зображення у фотокамері, пам’ятайте, що ви завжди можете обітнути його або експериментувати з іншими інструментами обробки на комп’ютері.

Щоб отримати чудові результати, робіть знімки великим планом максимально простими. Це правило можна застосувати до будь-якої зйомки. Терпіння та наполегливість завжди окупаються. Правильна глибина різкості та виділення об’єкта зйомки – це головні принципи успішної макрозйомки.