Nikon Imaging | Україна | Європа

Як робити гарніші портрети

Дізнайтеся про засади вдалої портретної зйомки

Портретна зйомка здається зовсім простою. Хтось із ваших друзів чи родини просить, щоб ви його сфотографували. У вас гарна цифрова фотокамера, тож ви берете її й фотографуєте. Однак результатом ви не задоволені, хоч не можете пояснити причин. Зображення сфокусоване, експозиція правильна, то що ж не так? Ваше невдоволення підказує вам, що для гарного портрета потрібне щось більше, ніж правильні технічні параметри.

Насамперед варто подумати про тло. Воно не має відволікати увагу від об’єкта зйомки. Підійде будь-який простий фон без виразних ліній і візерунків, як-от гола стіна чи темно-зелене листя. Ніщо так не псує портрет, як лінія, стовп чи гілка, що ніби ростуть із голови об’єкта зйомки.

© Ґері Смолл

D800, об’єктив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 с, f/6,3, ISO 100, пріоритет витримки, матричне вимірювання, заповнюючий спалах.

На цьому знімку стовп вуличного знака начебто виростає з голови об’єкта зйомки.

© Ґері Смолл

D800, об’єктив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 с, f/4, ISO 100, пріоритет витримки, матричне вимірювання, заповнюючий спалах.

Цей знімок значно приємніший: досить було відійти всього на метр, щоб прибрати з кадру вуличний знак.

Зважайте на тло

Якщо ви фотографуєте когось на яскравому тлі, замість повноцінного портрета може вийти силует. Через яскравий фон фотокамера може застосувати до об’єкта зйомки недостатню експозицію, і він виглядатиме темним. Щоб цьому зарадити, відкрийте вбудований спалах на цифровій дзеркальній фотокамері Nikon або ввімкніть функцію спалаху на цифровій фотокамері COOLPIX чи Nikon 1. Та навіть якщо додатково освітлити обличчя, яскравий фон здатний зіпсувати знімок. 

Кожна цифрова дзеркальна фотокамера Nikon і COOLPIX має функцію корекції експозиції. Переекспонуйте на один-два кроки діафрагмового числа чи витримки, щоб компенсувати яскравість тла. Якщо результати вас усе ж не задовольнять, спробуйте інше тло: бажано, щоб воно було темнішим за обֹ’єкт.

Майте на увазі, що знімок робиться заради об’єкта зйомки. Не варто зосереджуватися на тому, що навколо. Наблизьтеся до об’єкта: просто підійдіть ближче або скористайтеся телеоб’єктивом чи об’єктивом зі змінною фокусною відстанню. Ізолюйте об’єкт зйомки на простому фоні. Голови людей видовжені вертикально, тому й знімати їх слід вертикально. Горизонтальні портрети можуть виглядати непривабливо.

© Ґері Смолл

D800, об’єктив AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 с, f/2,8, ISO 100, пріоритет діафрагми, матричне вимірювання, вбудований висувний заповнюючий спалах.

Композиція цього портрета зовсім не цікава. Об’єкт сидить на фоні цегляної стіни в центрі кадру; навколо багато простору, що не додає привабливості зображенню.

© Ґері Смолл

D800, об’єктив AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 с, f/5, ISO 100, пріоритет діафрагми, матричне вимірювання, вбудований висувний заповнюючий спалах.

На цьому знімку об’єкт прихиляється до стіни, обернувшись обличчям до фотокамери. Ми також злегка обітнули зображення, щоб зробити його вертикальним і більш привабливим. Тепер цегляний фон став динамічним елементом композиції.

Подумайте про стиль

Крім того, слід обдумати й одяг об’єкта зйомки. Однорідні кольори добре виглядають на портретах, бо менше відволікають увагу. Яскраві візерунки кричать: "Дивіться на мене, не на обличчя".

© Ґері Смолл

D300, об’єктив AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 с, f/3,5, ISO 200, пріоритет діафрагми, матричне вимірювання, вбудований висувний спалах із фотокамери.

На цьому зображенні об’єкт одягнений у картату сорочку, а біля нього – захаращена різними предметами полиця (зліва) і вертикальні жалюзі, що нависають над плечем з іншого боку.

© Ґері Смолл

D300, об’єктив AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 с, f/3,8, ISO 200, пріоритет діафрагми, матричне вимірювання, спалах SB-900, що відбивається від стелі за допомогою відбивача, кидаючи світло на об’єкт.

За нашим проханням об’єкт зйомки перемістився, щоб вертикальні жалюзі стали тлом. Крім того, він одягнув однотонну футболку. Збільшивши план, щоб менше довелося обтинати, ми очистили кадр від зайвих предметів, що відволікають увагу. Відбите від стелі світло забезпечує м’яке освітлення на цьому зображенні.

Вигідні ракурси

І нарешті, якщо ви не маєте наміру отримати паспортну фотографію, не знімайте портрет просто в анфас. Краще, щоб об’єкт зйомки трохи повернувся (наприклад, на 45 градусів від вас) і обернув обличчя до вас. Це приємніша поза, яка більше личить людям і робить їх трохи стрункішими.

© Ґері Смолл

D800, об’єктив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 с, f/4, ISO 400, пріоритет діафрагми, матричне вимірювання, SB-900 Speedlight, прямий спалах. 

На цьому знімку бачимо кілька проблем. По-перше, спалах, спрямований прямо на об’єкт, створює різку тінь на тлі.

По-друге, фон дещо захаращений: по боках видніють фрагменти картин у рамах, угорі в кадр потрапила стеля, а внизу – диван. Нарешті, проста поза не дуже личить об’єкту.

© Ґері Смолл

D800, об’єктив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 с, f/4, ISO 400, пріоритет діафрагми, матричне вимірювання, SB-900 Speedlight, відбитий спалах.

Ми створили гарне зображення, збільшивши план у кадрі й відкинувши з нього все зайве. Тло тепер не відволікає. Спрямувавши спалах на стелю, ми отримали м’яке відбите світло (без різких тіней на фоні, які погіршували зображення).

Крім того, на наше прохання об’єкт став під кутом, обернув обличчя до фотокамери та схрестив руки.

Автор тематичної статті та зображень: Ґері Смолл.